måndag 7 mars 2011

Jag har haft lektion


Jodå, jag har haft lektion vid halvtio idag. Med sköna RM2. Eller förresten lektion och lektion. Jag var in i klassen och snackade eftersom deras lärare var sjuk. Annars har vi numer ett jättebra vikariesystem, men jag bad att få gå in till klassen.
Jag berättade om en stor kärlek jag hade då när jag gick på Högre allmänna läroverk för flickor å Södermalm. Ja, det är säkert, skolan hette så. Och det stod faktisk å Södermaln och inte på Södermalm.

Och, som många tyckte...som tur var gick det även killar på skolan.
På bilden ser ni killen som jag var hemligt förälskad i. Jag var inte ensam om det kan jag säga. Tyvärr var ju inte kärleken besvarad. Jag fick napp på en klasskompis till Ronnie. Sven och jag hade sällskap i knappt ett år. Helt ok!

Jag berättade för RM2 om att jag skrev Ronnies namn...inte överallt , men nästan. MEN bara på mina saker, på min linjal, i mina block...i mina anteckningshäften....
Vad man inte gjorde då det var att inte klottra på väggar, dörrar, tavlor.... Nu kan vi ju läsa Bajen lite varstans i skolan. Eller kunde! För under lovet är vi ett gäng som slitit hårt för att göra fint. Våra vaktmästare har verkligen slitit med sanering och uppfrächning (hur stavas det?).Det kostar både tid och pengar.

I RM2 var det ingen, jag repeterar ingen som skulle klottra på skolans väggar, dörrar och möbler. Nu ska vi bara snacka med resten av skolans elever. Och särskilt de som gillar Bajen måste vi prata med. Även om vi är ett idrottsgymnasium. De är inte ok, hur bra Bajen än är så är det inte ok att skriva Bajen på väggarna! Och därmed basta!

Och Hellström då...jo men det gick ju bra för honom (utan mig) och nu har han blivit en gammal gubbe.










4 kommentarer:

Anna-Lena sa...

Jag har ju också vikarierat idag och det är riktigt kul! Klotter, ja det vill vi inte ha på väggar och skåp. Nu får alla skärpa till sig!

Gunilla sa...

Ja-a Anna-Lena, jag tycker det är så kul att få gå in i våra olika klasser! Man kanske skulle bli lärare när man blir stor?

Ubr sa...

Om jag är borta någon gång så ska jag skicka dig Gunilla. Jag har så otroligt underbara klasser och elever. Visst kan både de och jag ha vaknat på fel sida ibland, men vid vissa tillfällen har de kunnat vända mig rätt.

Dessutom tror jag att det personliga mötet, när du "bara så där" pratar om klotter ger mycket mera effekt är när vi på klassråd står och "tjatar" om ordning och reda.

Gunilla sa...

UBr - jo visst kan våra ungdomar vända dagen rätt för oss! En dunk i ryggen, en kik in i luckan med ett gomorron, ett hejdå, en tumme upp... Ja vad vore Igelsta utan alla våra goa drullputtar?

UBr - tack, vad snäll du är som säger så om mig i personliga möten. Vi gör väl alla så gott vi kan! Vi gör det på olika sätt. Vi gör det med olika framgång. Men jag är övertygad om att vi alla gör det med våra elevers bästa för ögonen.

Och du...lite tjat skadar inte heller ;-)