onsdag 25 januari 2012

Stor fråga

Hej igen, det var ett tag sedan. Men nu tar jag mig tid - det är få elever här idag. Nejdå nejdå, inget skolk.....det har minskat efter CSN:s nya påbud med nolltolerans vad gäller ogiltig frånvaro. Nej, idag är våra treor i Romme. Romme Alpin, utanför Borlänge. Klockan 05.45 samlades man här utanför skolan i morse, beräknad hemkomst vid 20-tiden. De treor som inte åkte till Romme, ett 30-tal har varit ute med Rosthenoch Edgren och haft moment friluftsliv i kursen Idrott och hälsa B här hemomkring i stället för i Romme.

Jag var upp och fikade för en stund sedan. På vägen tillbaka till Luckan hejdar jag mig vid röda sofforna, slår mig ner och snackar en stund. Vi kom att prata ålder, grabbarna och jag. En kille har något på hjärtat, jag ser att han funderar han lägger pannan i djupa veck.
-Du, Gunilla....du är ju...inte precis gammal men......alltså...hur är det att inte vara ung....hur tänker man när man är sådär gammal....eeeh äldre...tycker man att livet är slut eller vad gör man?

Ett långt, trevligt och lärorikt samtal följde. Jag konstaterar att det är sådana samtal och möten som gör det värt att klockan ringer klockan 06.00 var eviga morgon
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Inga kommentarer: