fredag 16 april 2010

Hej och hå

Clara, är tidig idag.
-Det ska bli spännande att få vara med och lyssna sedan...

När klockan var strax efter 11 idag var jag ett ärende bort till Eija i köket. Vi behöver ta ett nytt foto på personalen där. Men idag funkade det inte. Då slog det mig, vid 11-tiden att jag hade ännu inte börjat uträtta det jag brukar...ändå hade det varit världens snurr här.
Då trivs jag!Vi har haft besök av Thomas Bodström med en liten delegation, som jag berättade om igår. Bodström ville i egenskap av socialdemokratisk politiker träffa elever för samtal. Jag smet ner efter stund för jag ville lyssna och fota. Fullsatt till sista stol och vi fick stå utmed väggarna.
Vad sa Bodström då?
Han pratade, den lilla stund som jag hade möjlighet att lyssna om bland annat; spotify, nedladdning av musik - på handuppräckning tyckte (inte helt oväntat) i stort sett samtliga ungdomar att det ska vara ok att ladda ner. Bodström talade vidare om kriminalvård, brott och straff, utbildning förstås, bostadspolitiken.
Han förde en dialog med eleverna....och kunde meddela att inte ens hans son på 18 hade lätt att få jobb och jobba med gräsklippning med mamma och pappa som arbetsgivare - nä, det är ingen hit! Till exempel fick Åsa en del svar på sina frågor om skolan och fick medhåll om att man kan verkligen inte omorganisera skolan vart fjärde år. Kerim fick svar på sina många frågor och synpunkter. Ja våra elever var verkligen med!
Elevröster strax efter i min Lucka:
-Intressant, ja han var fan bra!
-Man förväntar sig att man ska somna när det kommer en politiker. Men det här var intressant. -Det är väl alltid röstfiske när en politiker snackar med en publik liksom. Det skulle låta lika bra om till exempel en folkpartist kom.
-Alla lägger fram sina vassaste kort. Vi är de bästa att säga sån't här till - vi är ju typ nya inom politiken.
-Han hade ett bra språk för våra unga naiva öron"

Nästa vecka, på onsdag blir det mer politik, då kommer flera av våra politiska partier stå vid bokbord här i entrén. Välkomna, vi hoppas på många bra möten!

Förresten, jag morsade på vår stackars Rask som gjort sig riktigt illa i skidbacken i vintras.
Krya på dig Rasken!

Dessutom...
De flesta av våra baskettjejer sitter i en buss nu på väg norr över till Luleå för deltagande i USM. Lycka till!!!

Chris och några till är malliga och med all rätt stolta att RM1 vann Superfredagen idag. Jag kanske kan återkomma till det?

Inga kommentarer: