onsdag 4 maj 2011

Man kan höra en knappnål falla



Ja, det är säkert! Jag har fått förtroendet att istället för en sjuk språklärare vakta SP1B. Klassen skriver Nationellt prov i Engelska A, writing. Det suckas lite, pannorna ligger djupa veck, det raspar lite mot pappret när de kommer igång med sin uppsats.


Om jag minns rätt lär vår käre August, August Strinberg sagt att "arket är ett slagfält och pennan mitt vapen". Javisst ligger det något i det!? Så känns det nog för många. När jag kikar ut över salen ser jag 29 pojkar och flickor. Somliga tänker...ögon liksom tittar på ingenting, ut i tomma intet...eleven sitter blick still, för att ett par sekunder senare ta fart och skriva för allt vad tygeln håller. Det är en glädje att se ungdomarna.



Igår när vi hade Öppet hus fick vi många frågor om ordning och reda, diciplin i skolan, klimatet på Södertäljes gator. Visst vi skulle ljuga om vi sa att skolan och Södertälje är tiptop och funkar rakt av till 100%. Även solen har fläckar så också vi, men vår strävan är ju naturligtvis en trygg och trivsam skolmiljö som gynnar inlärning och ger studiemotivation. När jag kikar ut över dessa ungdomar skulle jag önska att vi hade en så kallad webbkamera så ni alla kunde se och höra.

Inga kommentarer: