onsdag 18 maj 2011

Matteprov

Hej igen, en hel vecka sedan jag tänkte högt här på bloggen!Det har varit så mycket, som man säger. . Här på skolan pågår, liksom i hela Sverige, Nationella prov. Det var engelska prov förra veckan och den här veckan fylls av matteprov på olika nivåer och för olika klasser.


Matte, det är verkligen inte min paradgren. Jag brukar skylla på att jag hade en pastor i matte när jag gick i....ja håll i er nu.....när jag gick i realskolan i Nynäshamn. Det var länge sedan det! Nästan lika länge sedan är det som jag var på studiebesök på förskolor med mera i dåvarande Leningrad. I affärerna räknade man på kulram. Fasinerande!



Idag räknar de flesta till vardags på sina mobiltelefoner. Det är ju bra!
MEN...men man får så klart inte ha mobilerna på matteprov. Tyvärr så verkar det vara något som ungdomarna kommer på 5 minuter innan prov. Jag har inte att låna ut till alla. Antingen måste eleverna ta sig i kragen och köpa/önska en egen miniräknare eller så måste skolorna tänka om. Vi lever 2011 och mobilerna används allt mer till allt. Då kanske skolorna måste tillhandahålla miniräknare vid prov? Jag vet inte. Nåt att tänka på för skolledningarna runt om i detta avlånga land. Hur som helst vi vill ju att ungarna ska lära sig matte!


Annars kanske en räknesticka kan vara nåt? Min pappa kunde räkna på en sådan. Han försökte lära mig....ojojoj, det lyckades inte kan jag berätta.

Wikipedia:
En räknesticka är ett mekaniskt redskap för numeriska beräkningar, som var vanlig innan miniräknare fanns. Räknestickan är ett linjalliknande verktyg med en mittendel som kan skjutas i sidled. Alla tre delar är försedda logaritmiska skalor vilket gör att man genom att flytta mittendelen kan muliplicera och dividera tal. På så sätt utnyttjar en räknesticka det faktum att summan av logaritmerna av två tal är lika med logaritmen av produkten av talen. På många räknestickor finns även andra skalor för beräkning av t.ex. trigonometriska funktioner . Läs mer



Så nu jobbar vi vidare med prov, skyddsrond, studentplanering, samtal, jobb med foton till hemsidan och så vidare....

Grattis alla som heter ERIK!

Inga kommentarer: