torsdag 19 november 2009

Kakmonster

Här är tjejerna som kämpar med sitt projektarbete!
Freja och Evelin i IDP3 säljer smarriga kakor för att samla in pengar till en volontärresa till Ghana.
-Om allt går i lås åker vi som volontärer två veckor i februari, säger tjejerna.
När jag frågar varför får jag veta att de vill se livsvillkor som de tror skiljer sig från våra här hemma i Sverige. De berättar vidare att de ska spela in en film, en kort film som de sedan vill visa för grundskoleelever i Södertälje.

-Det är ett spännande arbete och vår handledare Christine Falk och syven Lotta Arvidsson stöttar oss i projektet. Vi har sökt stipendium också, men inte fått svar än. Om inte resan blir av ska vi skänka pengarna till något välgörande ändamål, SOS barnbyar eller Plan, berättar flickorna.

Lycka till säger vi och mumsar vidare på goda kakor!
Idag inleds Gymnasiemässan på Älvsjö.
Oj oj oj, vad det kämpats med montern! Här har vår jätteduktige vaktis Niamaat hjälpt bildlärare Christina att såga ut figurer. Bildelever har jobbat fram förslag till montern och av alla förslagen har en mix gjorts.
Igåreftermiddag monterades allt upp i Älvsjö.
Kanonfint får jag veta!

3 kommentarer:

Porre sa...

Tveksam till det projektet.. Känns som att Freja kommer käka upp alla kakor själv... Det hade iallafall jag gjort.. Kakor lr Ghana? Vad smakar bäst? Jag tycker valet är självklart. Life is short, eat cookies!

Gunilla i Luckan sa...

Men bäste herr Holmgren då!
Äta upp kakorna själv, så får man ju inte göra. Freja och Evelin är jätteduktiga ska du veta!

Själv då? Behöver ni inga kakor eller kex uppe i Boden? Är du kvar där förresten?

Titta in vettja!

Porre sa...

Ska kika in så fort jag får chansen!! Är kvar i boden, har dock utbildning i karlskrona för tillfället, mycket fin stad! Men vi får se hur länge jag blir kvar i det militära dock... Varför tar vi vid ett inte alltför avlägset besök i luckan!!