torsdag 25 mars 2010

En dag för utvecklingssamtal - trodde vi!

Hela dagen i dag är avsatt för utvecklingssamtal mellan mentor och elev/förälder. En otroligt generös "service" som skolan erbjuder och är skyldig att erbjuda enligt gymnasieförordningen.
Utdrag ur gymnasieförordningen (2000:219):
7 kap.
19§ Minst en gång per termin skall rektorn se till att eleven ges en samlad information om elevens kunskapsutveckling och studiesituationen (utvecklingssamtal) Utvecklingssamtalet skall genomföras med den individuella studieplanen som grund. I fråga om elever som inte fyllt 18 år och inte heller ingått äktenskap skall även vårdnadshavaren få sådan information som avses i första stycket.

Här utanför min lucka är det en ständig ström av elever och elever tillsammans med en förälder. En förälder till en etta tittade in här tidigare. Vi snackade som man säger "lite skit" om ditt och datt. Herre jösses, den föräldern fyller snart 40 och jag minns honom från första mötet som en liten pallevante i femårsåldern. Tiden går! Och jag som ibland tror att det är jag som ska fylla 40 snart och inte 60....konstigt!Endast utvecklingssamtal....nej här kommer eleverna med andan i halsen. Det har tydligt framgått att sista dagen för inlämning av projektarbeten är i morgon klockan 08.30. Här är det Sandra i BF3 som kommer inhoppandes.
Sandra och Rebecca lägger sista handen vid sitt arbete. De har gjort ett spel, jag tror det är ett memoryspel. Vi kommer ju under våren att ha en projektmässa då vi bjuder in andra elever och föräldrar. det kommer att bli kanonbra. Då får vi se allt ungdomarna arbetat med i sina projekt.

I biblioteket var det nästan fullsatt vid datorerna. Här hittade jag Clara i NV3 som sitter och njuter av fysikanteckningar.
-Jag lär mig så bra när jag skriver ner anteckningar på datorn, säger Clara med världens gladaste leende.
Jag tänker tyst att det är en himla tur att jag slipper. Fysik och matte - nej det var aldrig mina paradgrenar i skolan. Men jag kan massa andra saker! Var och en blir salig på sin tro, sa kung Fredrik den store av Preusen på 1700-talet. Bra sagt!

Och ryktet säger mig att det är några en trappa upp i vårt fikarum nu som vispar våffelsmet!
Jo jo!


Inga kommentarer: